post

At miste en virksomhed er samlet, beslægtet med “død” af en elsket. Så meget af en virksomhedsejer personlighed og hårdt arbejde er gået ind i en forretning, der når tragedie rammer, for uanset af hvilken grund og virksomheden er tvunget til at gå konkurs eller for at lukke, følelser mærkes af virksomhedsejeren er intet mindre end alvorlige og alle omfatter!

Da mister en virksomhed betragtes som en “større liv stressor”, sammen med skilsmisse og død af en elsket en, en virksomhedsejer, der taber en virksomhed kan være lige så følelsesmæssigt ødelagt. Med dette i tankerne er det hensigtsmæssigt for virksomhedsejeren at tage hensyn til de fem faser af sorg, der forekommer i en stor liv begivenhed eller “stressor”. Disse faser fødes efter arbejde af berømte schweiziske psykiater, Dr. Elisabeth Kubler-Ross:

Benægtelse. Denne fase er en sund fase når enkelt beder spørgsmålet, “Hvorfor mig”?, og udvikler strategier for at udvikle forsvar mod den forestående stress.

Vrede eller vrede. Skylden opstår i denne fase.

Overenskomstforhandlinger. Dette er en “våbenhvile periode”, hvor en person gør “tilbud” i deres sind, hvis “kun” ting ikke spille ud den måde, de er forpligtet til at gøre dette.

Depression. Dette er den virkelige sorg-fase, og en person vil primært føle modløse og håbløs.

Accept. Dette er hvor virkeligheden er behandlet og processen med at “gå på” begynder. Tilbagetrækning fra andre kan forekomme midlertidigt her.

Selv om Dr. Kubler-Ross udviklet de fem faser primært skal bruges, når der beskæftiger sig med terminal sygdomme, der fører til døden, kan hendes arbejde let anvendes på mange store liv understreger, herunder tab af en virksomhed. Derudover gå ikke alle individer gennem hver fase rutinemæssigt i rækkefølge med nogle springe faser, eller opholder sig i én fase længere end andre.

Virksomhedsejere, der lider de katastrofale tab af en virksomhed skal tillade sig den samme fleksibilitet og tidspunktet for accept af, at andre store liv stressfaktorer kræver. De har brug at arbejde gennem de fem faser indtil den femte fase, accept, er nået. De skal også perspektivere til tabet, hvis de kan, og bestemme bare “hvorfor” og “hvordan” business vaklede og i sidste ende mislykkedes.

Med nederlag, viden opnås undertiden, og hvis en virksomhedsejer kan arbejde igennem faser af Greif med succes, og bruge den viden, der er opnået for oplysning, så måske de kan med held starte en anden virksomhed i fremtiden, og opnå bedre resultater.

Virksomhedsejere bør lave en liste, når de er på deres fødder igen præcis “hvad” der gik galt, og metoder til forebyggelse i fremtiden, som de derefter kan bruge det til deres fordele. Listen kan indeholde oplysninger såsom:

Hvorfor virksomheden mislykket samlet: var det den forkerte type forretninger for den forkerte type klientel? Var det målrettet forkert? Var det også usædvanligt at lykkes? Var markedsføring af virksomheden forkert? Var udgifterne for store? Var den forretningsplan og outlook, defekt eller realistisk?

Hvad fejl førte op til fiasko: virksomheden voksede for hurtigt eller for langsomt? Var der faktiske metoder i stedet for forebyggelse, eller var business “reaktiv” snarere end “proaktiv”?

Hvad kan virksomhedsejeren korrigere/rette op på i fremtiden? Dette er det vigtigste spørgsmål, og en liste over alle metoder, der kan bruges som en foranstaltning mod fremtidige fejl bør gøres.

Virksomhedsejere er nødt til at give sig tid til at helbrede og sortere gennem deres følelser, selv om. Ethvert tab er så følelsesmæssigt dræning, at hoppe højre tilbage til “business brand” med en anden virksomhed ikke er nødvendigvis en god idé indtil virksomhedsejeren har genvundet deres energi og arbejdede gennem deres følelser af sorg helt.

Nederlag kan være en lærerig oplevelse, og mange succesrige forretningsfolk har også oplevet deres rimelige andel af nederlag og tab af virksomheder. At dreje de “negative” af tabet af virksomheden til en “positiv” læreproces vil snart finde virksomhedsejeren genvundet og bevæger sig ind på det næste positive skridt i deres entrepreneurielle liv!

5 thoughts on “Inddrive fra tabet af en virksomhed: opsving, tilbageførsel og Coping strategier

  1. Thank you for each of your hard work on this web page. My aunt really likes going through investigations and it’s really obvious why. Most of us learn all of the lively method you offer practical suggestions through this web site and even increase participation from some other people on the matter so our favorite girl is in fact learning a lot of things. Take advantage of the rest of the year. You are always doing a really great job.

  2. I’m just commenting to let you be aware of of the exceptional discovery my cousin’s daughter enjoyed going through your blog. She discovered lots of issues, most notably how it is like to have a very effective giving heart to have many more effortlessly fully understand certain extremely tough matters. You really did more than my desires. Many thanks for displaying the helpful, healthy, educational and also easy thoughts on the topic to Gloria.

  3. I precisely desired to say thanks again. I’m not certain the things I could possibly have achieved in the absence of the aspects contributed by you about my area. Completely was a challenging case for me, but being able to view a expert approach you dealt with it forced me to cry for contentment. Extremely grateful for the advice and believe you are aware of a powerful job that you’re accomplishing educating many others all through a blog. I’m certain you’ve never come across all of us.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *